Friday, July 29, 2011

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan!

assalamualaikum...

dalam 2 hari lagi kite akan berpuase... dan hari ahad malam isnin ni akan dimulakan solat terawih! ya Allah aku sangat teruja nak berpuase! dalam banyak2 bulan aku paling suke bulan ramadhan n syawal! hehe... bulan puase, amalan yang kite wat akan dapat pahala berlipat ganda! syok nyew! syawal lak as usual, dapat duit raye laaa... :D

hmm kite da nak puase... korang da wat persediaan kew? ape persediaan yang korang wat tuh? ke belom wat persediaan ape2? kat sekolah pagi tadi ade ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Rashid berkenaan tajuk 'DIAMBANG RAMADHAN'... ustaz ada cakap, "kalo nak tengok 'syaitan' yang nyata tengok la di bulan ramadhan! nampak jew kawan2 wat bende2 yang serupa cam syaitan ni, pi bagi penampar kat die... kalo dorang kate, asal ko tampar aku? jawab jew, sebab ko syaitan!" wakakaka aku suke betol la kate2 ustaz rashid tuh! memang tak bole bla betol!

ustaz jugak ade pesan, kalo sahur tu kite patot lambat2 kan... tapi dalam 10 minit nak masuk subuh tuh berhenti la makan, tp klo kite makan lg dalam mase 10 minit tu, puase kite still tak batal... tp tempoh tuh tempoh berjage2 la...

n then pasal nak berbuka pulak, kene menyegera kan nye... haha aku rase takde sape pon yang melambat2kan berbuka puase ni sebab sebelum azan maghrib lagi kite da siap2 duduk kat meja makan da... ish3! ape2 pon sebelum berbuka tuh, bace la doa makan dulu yang "allahhummabaraiklana..." tuh... pastu makan la buah kurma sebijik ngan air, n bace lak "allahhummalakasumtu..." tuh pulak... then bole la teruskan menikmati juadah berbuka puase dengan nikmat bin nikleh...

next, pasal solat terawih... kawan2 ku sekalian! solat terawih memang hukum nye sunat! tapi anda sume harus ingat, solat ini hanya ade di bulan ramadhan jew! solat hajat bile2 mase bole wat.. solat dhuha tiap2 hari bole wat... solat tahajut setiap malam bole wat... tapi solat terawih, HANYA ADA DI BULAN PUASA! BULAN RAMADHAN!
so rebut la peluang untuk sama2 pi masjid n surau yang berdekatan rumah anda untuk solat terawih...! kepada penduduk bukit sentosa, jumpe di masjid as-salam! :D

erm ni bagi wanita2 yang uzur masa bulan puasa pulak, anda jangan la makan dihadapan orang yang berpuasa... jangan 'memberitahu' orang yang anda sed
ang uzur! kerana itu akan memalukan diri anda sendiri... sepatut nya orang uzur pon kene bangun sahur dan berpuase juga seperti biase tapi tidak dikira puasa la sbb anda sedang uzur.. tapi nak cite nye, orang uzur jangan makan depan orang... kalo da tak tahan sangat, amik makanan pi masuk bilik...!


hmm tu je la isi2 yang aku ingat mase ceramah tadi... seka
rang nak cite pasal buku pulak! ayah a.k.a papa aku telah menjadi seorang penulis! papa telah mengeluarkan satu buku sulong nya yang bertajuk RAMADHAN TERAKHIR! cewah cam cite dalam tv3 la pulak! hehe! buku ni terbitan GELERI ILMU! bacaan nya sungguh ringan dan santai... sesuai untuk dibuat hadiah kepada keluarga dan rakan... so cari la buku ini di toko2 buku yang terdekat ye... :D kat MPH da ade da buku ni...

jemput la klik play!




dari abu hurairah ra, Nabi Muhamad S.A.W bersabda: apabila bulan ramadhan telah datang, maka dibuka lah pintu2 syurga, ditutuplah pintu2 neraka dan diikatlah semua syaitan...



hmm ok la rasenye cukup la setakat sini dulu.. bye2! SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL!

wasalam

2 comments:

ImanLathira said...

yeah ! aku suka yg ni !

strawberry :) said...

suke, suke jugak.. amal tu yg kene suke buat.. ^_^